VETENSKAPLIGT UNDERLAG
Kursen är evidensbaserad med signifikanta effekter för att öka barnens självförtroende, minska och förebygga psykisk problematik och förbättra miljön i klassrummet.
Dr. Lilian Vlieks avhandling för sin doktorsexamen vid Utrecht University år 2015 handlade om effekterna av Topper Kurs (Kanjertraining): ”Effects of Topper Training on emotional problems, behaviour problems and classroom climate”, som visade att barn och ungas självförtroende ökade och att både utåtagerande och inåtvänd psykisk problematik hos barn och unga minskade. I klassrummet förbättrades barnets välbefinnande och hens ömsesidiga relationer samt relationerna mellan elever och lärare.
Flera ytterligare studier genomfördes i samarbete med andra forskningsinstitut (se på holländska hemsidan under rubriken ´Publicaties´; www.kanjertraining.nl).
Kanjertraining ingår i databasen: ´Effective Youth Interventions of the Netherland Youth Institute´ och fick igen högsta möjliga betyg under året ´22 (se www.nji.nl).
Databasen innehåller beskrivningar av holländska program och insatser för stöd och hjälp vid uppväxt och barn fostran. Dessa insatser har bedömts av en oberoende kommitté för erkännande.
Kursen har bedömts att tillhöra den bästa kursen inom sitt område i Nederländerna – med sin 18 miljon invånare.