METODIK

GEMENSAM TOPPER-SPRÅK

Topper kurs satsar på att tillsammans skapa en tryggare och starkare grund för våra barn. Med Topper Kurs har du en tydlig vision för barn, lärare och även föräldrar. Topper bygger på kraften av samarbete. Kursen utvecklar ett gemensamt språk som gör det möjligt att samtala med barnen om deras beteende, både inom och utanför lektionerna. Alla som är involverade i barnets liv – barn, personal på (för)skolan och föräldrar – lär sig att använda samma ’Topper-språk’ och relatera till Topper-aktiviteter.

Genom att fokusera på hela teamets styrka ges personalen en möjlighet att skapa en samarbeten. När kollegor talar samma språk uppstår en samverkan som kan spridas genom hela skoltiden. Detta samarbete öppnar dörrar för att nå längre och engagera sig i önskade framsteg.

Föräldrar spelar en viktig roll i att stötta barnens lärande. I början av året hålls ett föräldramöte för att introducera Topper Kurs. Hemma kan föräldrarna göra flera saker tillsammans med sitt barn för att knyta an till Topper Kurs och Topper språket. Det finns hand-outs som föräldrar kan få hem från skolan. Hand-outs kan inkludera övningar, tips och ge (bakgrunds)information om Topper-lektionen som barnets lärare arbetar med. Föräldrarna kan också besöka www.topperkurs.se eller be läraren om ytterligare material. 

Topper-hållning

En topper-hållning visar kraft, säkerhet och trygghet. Den fokuserar på ögonkontakt, kroppsspråk och rösthantering för att alla med små medel möta andra personer på ett mer positivt sätt.