VISON
FÖR VEM
MÅL
Topper Kurs handlar om att öka barnets välbefinnande. Barnen ges verktyg för att hantera (jobbiga) sociala situationer. Lektionerna och tillhörande övningar fokuserar även på att förbättra miljön I klassrummet/ (för)skolan och främjar ömsesidigt förtroende i grupper. Tillit är grunden för att skapa arbetsro i klassrummet. Social trygghet och ett trivsamt skolklimat gör det möjligt för barn att lära sig och för lärare att undervisa vilket därmed skapar förutsättningar för ett ökat fokus och ett bättre skolresultat. Kursen stärker båda självkänslan och självförtroende.
Kursen siktar sig att minska psykisk ohälsa i ett tidigt skede i livet, samt minska och förebygga utåtagerande och inåtvänd psykisk problematik hos barn och unga, som bland annat mobbning, aggressivt beteende, konflikter, utanförskap, ångest och nedstämt beteende.
VAD & HUR
Topper Kurs är ett evidensbaserat värdegrundsarbete samt en grundlig undervisningsmetod för inlärning av sociala färdigheter. Med Topper Kurs har du en tydlig vision för barn, lärare och även föräldrar, så att barnen vet hur de ska upprätthålla sig själva på ett positivt sätt under socialt påfrestande omständigheter.
Under mottot: det du upplever är intressant, irriterande eller otäckt, men hur du hanterar det är viktigare, vilket formar dig. Genom att bygga upp inre bilder och ord/fraser kan barnen anamma hur de ska göra i olika situationer, vad som händer och hur det känns beroende på hur man agerar.
Nyckelord för Topper Kurs är: tillit, arbetsro, ömsesidig respekt, (föräldrar/ (för)skolan) engagemang, hälsosamt beteende och hållbarhet.