TOPPERKURS
i skolan

Skolan är en plats där lärande och trygghet går hand i hand. Skolans uppgift är att ge alla elever den ledning och stimulans de behöver för sitt lärande och personliga utveckling. Enligt utbildningsmålen ska eleverna kunna utvecklas så långt som möjligt utifrån sina egna förutsättningar. Topper-undervisning är en effektiv metod för att främja en positiv atmosfär i klassrummet och hantera problem som mobbning och konflikter. Topper Kurs hjälper till att skapa förtroende, lugn och ömsesidig respekt i din skola. Personal kan samarbeta, barnen får uppföljning och ett gemensamt språk kan användas.
Läromaterial
Topper Kurs ger hela klassen en gemensam upplevelse och ett gemensamt språk att använda. Läromaterialet består av en serie lektioner med tillhörande övningar som läraren genomför veckovis eller varannan vecka i korta tillfällen (30–45 minuter) under ett helt läsår. Materialet är både funktionellt och attraktivt, och varje årskurs har sitt eget specifika material. Kursens lektioner följs upp under flera år för att personalen ska kunna samarbeta och barnen ska få möjlighet att lära sig viktiga sociala färdigheter.
Arbetet slutar inte med dessa lektioner; lärare och pedagoger (och övrig personal) kan använda Topper-konceptet även utanför de schemalagda stunderna, till exempel vid rasterna, på fritids och i jobbiga situationer. De kan också lyfta fram vissa delar tydligare för enskilda barn när det behövs.
Innehållet
Innehållet i kursen är lekfullt och omfattar övningar, rörelser och rollspel med kepsar i olika färger som representerar olika typer av beteende. Genom rollspel övar och upplever barn och unga olika sätt att agera och reagera i olika situationer. De lär sig att inte ge bränsle åt negativt beteende och att de alltid har ett val i hur de ska bete sig. Dessutom förstår de att alla i gruppen bär ansvar för en bra miljö.
Under lektionerna behandlas olika teman, till exempel känslor, visa intresse eller mobbning. Lektionerna utgår från läseboken, där de olika teman presenteras. Historien gör att barnen kan leva sig in i de olika karaktärerna, vilket även gör att kepsarnas olika betydelser kommer till liv och befästs.
Topper-tigern, som bär den vita Topper-kepsen, deltar i kursen. Det finns även en Topper-låt som finns på hemsidan vid läromaterialet.