METODIK
HUR?
Kursen genomförs av licenserad personal och omfattar 15 omgångar (veckovis) på 1 timme samt att det ges tillfälle till ett föräldrar-möte i början av kursen. Under lektioner deltar barnen i olika gruppaktiviteter baserade på den kognitiva beteendeterapin. Varje omgång introducerats ett nytt tema samt varje gång upprepas något av föregående lektion(er). Ett tema kan till exempel vara: ´känslor´, ´visa intresse´ eller ´mobbning´.
Kursen är lekfullt inriktat och omfattar massor av övningar, rörelser samt rollspel med kepsarna i olika färger, vilka representerar olika typer av beteende. Genom rollspel övar och upplever barn /unga olika sätt att agera och reagera på olika situationer. Barnen lär sig att inte ge bränsle till negativt beteende. De lär sig att man alltid har ett val i hur man ska bete sig samt att alla i gruppen bär ansvar för en bra miljö i gruppen.
Varje lektion läses ett kapitel av boken, Max och Byn. I läseboken kommer de olika teman av kursen fram. Läseboken handlar om Max och hans kompisar som är olika djur med olika färgkepsar på.
I kursen deltar även Topper-tigern, som bär den vita Topper-kepsen. Det finns även en´Topper-låt´, som hittas på sidan med ´material´.
GEMENSAM TOPPER-SPRÅK
Topper kurs satsar på att tillsammans skapa en tryggare och starkare grund för våra barn. Med Topper Kurs har du en tydlig vision för barn, lärare och även föräldrar. Topper Kurs satsar på att bygga upp ett gemensamt Topper-språk som alla kan använda även utanför lektionerna. Kursen involverar därför systemet runt barnet, (för)skolan, föräldrar och barn i samma ålder, vilket gör att alla pratar samma ´Topper-språk´ hemma och på (för)skolan och kan relatera till Topper-aktiviteter.
Kursen ges i hela klassen/ grupper på (för)skolan i samarbete med lärare/ pedagog och eventuellt kurator. Barnen får möjlighet att öva och praktisera det de har lärt sig i Topper Kurs under resten av veckan.
Föräldrarna har också en viktig roll för att kunna uppnå bäst möjliga resultat av kursen och att stöta barnen i deras lärande. Det ges ett föräldrar-möte på (för)skolan i början av kursen, detta för att introducera topper-teamet samt informera föräldrar om kursen. Barnen får, efter varje omgång med sig hem, en hand-out med bakgrundsinformation om lektionens tema och övningar barnen har gjort. Det finns flera konkreta tips och hemläxor till föräldrar/barn.
TOPPER-HÅLLNING
En topper-hållning visar kraft, säkerhet och trygghet. Det jobbas mycket med ögonkontakt, kroppsspråk och hur man kan använda sin röst på ett topper-sätt. Så kan alla med små medel möta andra personer på ett mer positivt sätt.
VERKTYG
Topper Kurs är en grundlig undervisningsmetod för inlärning av sociala färdigheter. Barnen ges verktyg för att hantera (jobbiga) sociala situationer. Kursen lär konkret ut och låter barnen praktiskt öva i hur man kan agera.
KEPSARNA
Alla barn reagerar och beter sig olika i olika situationer. För att kunna prata om beteendet används det i Topper Kurs fyra färger på kepsarna. Det finns en röd-, gul-, svart- och en vit keps. De olika färgerna på kepsarna står för ett annan typ av beteende.
Vita kepsen är Topper-kepsen. Den är sig själv på ett sätt som också gör andra glad. Man kan vara en topper på olika sätt och i kombination med en färgkeps. Har man färgkepsar på sig tillsammans med vita kepsen, då kan man lita på en och ser man ens goda egenskaper – då visas Topper-beteende.
Ibland går det dock fel. Alla har sina fallgropar/svårigheter. Detta visar sig när man glömt att ta på en den vita Topper-kepsen. Så med endast en färgkeps på ser man negativt beteende.
Man brukar ha på sig lite av alla kepsar. Målet är att barnen ska lära sig att bära den röda, gula och svarta keps som passar sig bäst, men med den vita topper kepsen under.
Oftast agerar personer utifrån ett visst mönster. Det blir man lätt van vid. Syftet med kepsar är att barnen inser att de faktiskt alltid har ett val ”vilken keps” de ska ha på sig. Varje val har konsekvenser för sig själv och för andra. Våga visa samt vara dig själv – och se dig omkring, gör det som passar dig bäst på ett sätt som är också trevligt för andra!
Kepsarnas olika personligheter och olika beteende, visar vägen för barnen. Barnen lär sig på ett konkret och enkelt sätt att se och känna vad som händer i rummet i olika situationer. Hur fungerar jag? Hur fungerar kompisen? Hur fungerar fröken/ lärare? Genom att veta vad de olika färgerna på kepsarna står för, och öva samt uppleva detta inom rollspel och andra aktiviteter, kan det sägs till varandra eller påminnas till varandra: ”Glöm inte den vita kepsen!”.